Prowadzimy zajęcia popularyzujące astronomię i astronautykę w ramach programu „Z Astronomią Za Pan Brat” dla dzieci w wieku przedszkolnym, współpracując na stałe z dąbrowskimi placówkami przedszkolnymi:

 Są to Przedszkola nr 1, nr 4A i 4B, nr 6, nr 9, nr 12, nr 13 z Dąbrowy Górniczej

oraz Przedszkole nr 6 z Będzina.

Zajęcia odbywają się raz w miesiącu rozpoczynają się o godz.10.00.

Program zajęć  obejmuje podstawową wiedzę z tej dziedziny nauki. Pod względem merytorycznym i formą zajęcia są dostosowane do wieku dzieci  Są to bowiem prezentacje multimedialne, bajki, kolorowanki i zgaduj zgadule, czyli astronomia na wesoło

Każda placówka przedszkolna otrzymuje certyfikat potwierdzający uczestnictwo w programie.

Specjalista ds. astronomii

Dariusz W. Nelle

     

      

       

 

Dariusz W. Nelle podczas prowadzenia zajęć astronomia na wesoło.

ASTRONOMIA DLA  NAJMŁODSZYCH

 

TAJEMNICE nieba ze  skrzatem -astronomem

Kilka słów do rodziców/opiekunów

 Zapoznanie dzieci w wieku przedszkolnym z astronomią może zaowocować rozwojem  pewnych umiejętności. Badania astronomiczne rozwijają w dzieciach takie cechy jak: spostrzegawczość i umiejętność wnikania w sens czynionych obserwacji. Dziecko, które zainteresuje się astronomią z tym większą ciekawością, będzie się uczyć przyrody, geografii, matematyki czy fizyki. Już w wieku przedszkolnym można rozwijać w dzieciach  nie tylko myślenie obrazowo-poglądowe, ale w pewnym stopniu  i myślenie abstrakcyjne. Mam nadzieję, że zapoznanie się z publikacją wyzwoli w dzieciach zainteresowanie astronomią, oraz chęć poszerzenia wiedzy o gwiazdach i planetach. Przy wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy jak strony internetowe o tematyce astronomicznej, szczególnie zdjęć obiektów astronomicznych, prezentacji multimedialnych,  animacji zjawisk przekazanie tej wiedzy można uatrakcyjnić.

Ważne, aby przeprowadzać wspólnie z dzieckiem obserwacje i doświadczenia, które mogą być ciekawą formą spędzania czasu łącząc ,,przyjemne z pożytecznym”,  a poza tym  przekazując wiedzę w sposób prosty i praktyczny. W każdym ,,naszym spotkaniu” proponuje zaczynać opowiadanie od zadania paru pytań, aby zorientować się, co dziecko już wie o gwiazdach czy planetach, podaje możliwe odpowiedzi (można postawić inne pytania, pozostawiam to w kwestii rodzica). Warto swoją wiedzę o astronomii poszerzać, aby móc odpowiedzieć na  pytania ,,naszej pociechy”, które mogą być zaskakujące. Proponuję skorzystać z krótkich instrukcji dotyczących obserwacji i doświadczeń. Warto też zachęcić dziecko do rysowania.

 Proszę pamiętać, że jest to tylko moja propozycja, zachęcam do wprowadzania zmian i własnych pomysłów.  W swoich opowieściach  korzystałam  z pozycji książkowej, która była dla mnie inspiracją (zachęcam do zdobycia tej pozycji): pt. "Historie niezwykłe o gwiazdach i planetach” autorstwa Jefrema Lewitana  (Wydawnictwo ,,Ładuga” Moskwa, Wydawnictwo TPPR „Współpraca” Warszawa).

 

 SPOTKANIE I: Bajka o Skrzacie Astronomie

Wprowadzenie:

Nasze spotkania z astronomią rozpoczniemy  od poznania naszego bohatera i przewodnika po niebie.

Myślę, że każde dziecko lubi słuchać bajek. Może opowiedzieć krótką bajkę o Skrzacie Astronomie?

Proponuję zacząć od pytań będących takim ,,małym wstępem” do opowieści, a zarazem formą zachęty do udziału w opowiadaniu.

Jakie bajki lubicie słuchać? Jak zaczynają się bajki?

Np. Dawno, dawno temu, Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami, Pewnego razu…

 Dzisiejsza bajka zacznie się inaczej

Wczoraj przyszedł do mnie mój dobry stary znajomy - skrzat Guzik. Mój przyjaciel, skrzat Guzik bywa u mnie bardzo często (możemy razem z dzieckiem wybrać inne imię dla skrzata)          

A jaki on jest?

Niebieski- ma niebieskie ubranie, ozdobione gwiazdami, a w ręku trzyma czarodziejską słoneczną pałeczkę - podarunek skrzata Wielkiego Maga.

Guzik żyje w bajkowym królestwie skrzatów. Najważniejszym ze skrzatów jest właśnie Wielki Mag. Skrzat Guzik jest jego ulubionym uczniem. Jest bardzo zdolny i żądny wiedzy. Zaczarowaną pałeczkę otrzymał właśnie za to, że tak dużo wie i umie.

A dlaczego Guzik ma na ubraniu gwiazdy, a w ręku trzyma słoneczną pałeczkę?

Skrzat Guzik bardzo lubi astronomię-naukę o Słońcu i gwiazdach.

W całym królestwie skrzatów nikt nie zna astronomii lepiej od Guzika! To prawdziwy skrzat-astronom!  (możemy zachęcić do rysowania skrzata astronoma)

W kolejnym spotkaniu opowiem: o obserwacjach astronomicznych i ……….? A to dowiecie się później.

 

SPOTKANIE II : Obserwacje Nieba

 Wprowadzenie

Okres wakacyjny to doskonały czas na obserwacje nieba, mamy więcej czasu, a jeśli pogoda nie zrobi nam psikusa to także więcej dni bezchmurnych i słonecznych.

OBSERWACJE NIEBA

Czy patrzycie w niebo?. Kiedy oglądacie niebo? Na co patrzycie, czego szukacie?

Oglądanie nieba to obserwacja

Obserwacje to bardzo ważna rzecz w nauce, a szczególnie w astronomii.

Czy obserwacje nieba można zawsze prowadzić?

Nie. W pochmurną pogodę nie można prowadzić obserwacji astronomicznych.

Co nam może przeszkadzać w obserwowaniu gwiazd i planet?

Np. chmury

A jak one przeszkadzają?

/Stajemy między dwojgiem dzieci, zasłaniając jedno przed drugim i pytamy np. Ali co robi Michał/

Co jest bliżej nas chmury czy Słońce?

Odp. Chmury ponieważ zasłaniają nam Słońce

Gdzie najlepiej obserwować niebo?

Poza miastem , na terenach gdzie nie ma dużo świateł.

SŁOŃCE

Wprowadzenie

Dzisiaj poznamy Słońce- ,,gwiazdę najbliższą nam” a zarazem ,,bardzo daleką”. Jest to obiekt na który dziecko zwraca najczęściej uwagę

NIEZWYKŁY PRZYJACIEL SKRZATA GUZIKA

 Zanim rozpoczniecie obserwacje Słońca powinniście poznać Promyczka. To najlepszy przyjaciel skrzata Guzika.

Jak pokazać Promyczek?

Włączamy lampę. Światło które rzutuje na ścianę (nasz ,,ekran”) jest tym promyczkiem.

A teraz zrobimy prawdziwy teatr cieni, np. robimy różne kształty z rąk, które są widoczne na ekranie jako cienie.

Żeby pojawił się cień potrzebny jest jakiś przedmiot.

Jeśli weźmiemy kawałek zwykłego szkła i ustawimy między lampą i ekranem to cienia nie ma.

Kiedy światło pada na nieprzeźroczysty przedmiot, powstaje cień. Dlatego, bo przez ten przedmiot nie mogą przejść promienie świetlne.

Przykład: Jedziesz na rowerze nagle widzisz przed sobą drzewo. I co wjedziesz na nie?

Oczywiście, że nie, co zrobisz? Skręcisz w bok i ominiesz je. Ty możesz zmienić kierunek a Promyczek nie może.

Porusza się tylko prosto, nie może skręcać i dlatego właśnie powstaje cień. Gdyby Promyczek mógł ominąć przeszkodę, nie byłoby cienia. Promyczek poza tym porusza się bardzo szybko, szybciej od wszystkiego na świecie. Dla niego przelecieć tysiące kilometrów to drobnostka. Zrobi to szybciej niż zdążycie mrugnąć.

Dlaczego skrzat Guzik chciał nas poznać z Promyczkiem?

Byśmy mogli dowiedzieć się wszystkiego o Słońcu, potrzebny nam jest Promyczek.. Słońce świeci  i wysyła we wszystkie strony  promienie.

 

SŁONECZNE OKULARY


Skrzat Guzik przekazał dla was podarunek - specjalne SŁONECZNE OKULARY

kartonową ramkę wstawione są dwa kawałki czarnej kliszy, z tyłu do oprawy przymocowano gumkę.

Jak zrobić takie okulary?

·         Potrzebne materiały:

·         Kartonowa ramka

·         Dwa kawałki czarnej kliszy fotograficznej (wywołanej i prześwietlonej)- będą naszymi ,,szkiełkami” do okularów) Gumka


Konstrukcja okularów jest dowolna i może wykonane inną metodą będą lepsze. Ważne, aby były dobrze dopasowane i skutecznie chroniły przed promieniami słonecznymi.

Cóż to za okulary przez które nic nie widać?

Nic nie widać , ale tylko w mieszkaniu.

To przecież słoneczne okulary i wykonane zostały po to , żeby z ich pomocą można było oglądać Słońce.

A dlaczego są takie czarne?

Dlatego, że Słońce jest bardzo jasne, szczególnie w dzień kiedy jest już wysoko.

 

Na takie Słońce nie można patrzeć bez okularów.

Musicie o tym pamiętać , w przeciwnym wypadku możecie sobie uszkodzić wzrok. Nawet przez słoneczne okulary nie można zbyt długo patrzeć na Słońce!!!

 

Można oczywiście skorzystać z lornetki


(należy wówczas  odpowiednio ją zabezpieczyć!!!),


lunety,


czy odwiedzić obserwatorium i obserwować niebo przez teleskop


Zachęcam do obserwacji